Jag uppmuntrar eleverna med orden det kommer att gå bra, så där aningslöst men välvilligt. Nu får jag samma uppmuntran av mina handledare Marie och Nike, (ni är förståss inte aningslösa men ändå välvilliga). Men det går ändå inte smidigare så att säga, jag får torrläggning i hjärnan och blir strandad. Undrar när jag ska få fart igen, när jag arbetar med projektet eller när jag tänker på projektet, vad är det som gör att jag kan fortsätta?
Detta är en situation jag ofta ser hos mina elever, en del jobbar och har en oändlig ström av energi, tankar, idéer etc.. det bara rinner ur dem. Andra sitter och stirrar in i väggen fullständigt låsta och blockerade, vi pratar diskuterar m.m, sedan vänder de sig om jobbar lite och sen går luften ur igen. Varför blir det så? Jag tror inte att jag är sämre pedagog än genomsnittet så att säga, utan jag tror situationen har andra premisser som jag inte sett. Varför stannar en del tankar och varför fortsätter andra? Det kan tyckas tillhöra en filosofisk discurs men jag tycker den finns i undervisningssammanhang också. Har det betydelse hur mycket man tar in och i vilken ordning etc. jag tänker på en 5 timmar lång film som man faktiskt kan ta till sig och lära av, eller en bok som man inte kan sluta läsa förrän historien är slut. En film behandlar ett ämne, likadant boken, och dessutom kommer en massa sidoinformation till som tillför något i inhämtningen. I skolan är det många ämnen och ibland inte så intressanta för eleven och även läraren kanske, då sätts den inhämtningen "on hold" så att säga. Är det jag som pedagog och lärare som ska genomföra varje lektion så som ett stycke ur en bok, eller film. Mina förberedelser ska vara så följdriktiga att eleven ska kunna ta upp lektionen precis där vi slutade den för en vecka sedan. Under tiden har inget hänt världen har stått stilla eller en massa olika situationer uppstått för eleven samt för mig som lärare. Vi tar upp boken där vi slutade för en vecka sedan, (ibland tre veckor sedan därför att saker kommer emellan), fortsätta att läsa/skriva/rita/måla/filma/etc. För detta får vi dessutom sämre lön svårare förberedelsevillkor etc, etc. Mina funderingar kretsar runt den här förändringen och vad som krävs av eleven och mig som pedagog.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar