måndag 10 maj 2010

sist

Har läst min blogglista och bloggarna, det är få som skriver kontinuerligt, mig själv inräknad. I början på terminen skrev vi alla flitigt. Allteftersom tiden framskrider blir blogginläggen färre. Tänkte på eleverna i mina grupper, samma tendens hos dem. Man ger järnet i början, så mattas det av liksom och då undrar jag naturligtvis, varför?

Jag påbörjade kursen förra året men avbröt mitt i studierna, jag hade då hunnit intervjua, en årskurs ett (Journalistik och media), och en årskurs tre, (Teknik och design), ställt frågor om hur de gjorde sina gymnasieval. I ettan gjorde de oftast valet med föräldrarna. Ettorna tänkte i första hand på vad som var ett strategiskt val för deras kommande (visionära) yrken. I trean tonades yrkestanken, fokusen på vad eleverna själva tyckte ökade, det blev inte så mycket föräldrapåverkan, på omval etc.
Jag kunde se att i ettan (ca.16 år), var man "osjälvständig" och lyssnade och gjorde i samförstånd med föräldrarna, men under gymnasiets tre år gick utvecklingen mot en större självkännedom och förtroende och förlitande på sig själv. En utveckling som fungerar på de flesta.

I år ställde jag frågor om självförtroende och självkännedom i två ettor, estet och naturvetenskapligt program. Det jag kan konstatera är att dessa frågor inte har att göra med trender, klädmode, uteliv m.m utan att kunskapen om självförtroende är ganska tidlös. Jag kunde lika gärna ha fått svaren från betydligt äldre personer. Redan i ettan har de en inre förståelse, jag som pedagog räknar kallt med att denna inre vishet ska följa dem igenom gymnasiet, och även i övriga livet.
Jag ville även lära mig ett filmredigeringsprogram, jag tänkte då på Premiär men slog det ur hågen eftersom det är ett ganska omfattande program. Istället valde jag Windows Movie Maker det är ett mindre program, men hyfsat bra. Jag har redovisat elevsvaren, i en kort film gjord av stillbilder samt min uppläsning av några svar.

Jag kan sammanfatta mitt arbete med att jag har prövat på redigeringsprogrammet och jag har fått en inblick i hur eleverna tänker om självförtroende och självkännedom vilket har varit mycket givande. Respekt!
Jag kommer att fortsätta använda WMM, i mitt arbete och jag kommer också ta mina nya kunskaper med i planeringen till höstens lektioner. Att arbeta kontinuerligt med någonting kräver en bra initial planering. Planeringen ligger hela tiden till grund för allt arbete jag sedan gör. Första gången blir det som "estetiska processen"= okänt resultat, sedan gör jag den till en metod med ett känt resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar